Mit eszik egy unikornis?

Mit eszik egy unikornis?

A chilis bab csábításában

2019. március 16. - Egyszarvú07

A chili con carne is egy közkedvelt egytálétel, nem macerás elkészíteni, tápláló, laktató, egészséges és finom. Az igazán csúcsszuper benne pedig, hogy az unikornisok is ehetik, ugyanis nem igényel különösebb szuper erőt az állati eredetű összetevők likvidálása, már csak azért sem, mert az eredeti recept(em)ben "csak" hús volt, tojás vagy tejtermék nem.

Most egy jókora adagot készítettem, mert az egész családnak főztem, úgyhogy senki ne kapjon sokkot a mennyiségeket illetően, nyugodtan felezzétek, negyedeljétek :)

Hozzávalók 6-8 személyre:

  • 500 g vörös bab
  • 500 g fehér bab
  • 500 g kukorica (én mirelitet használtam)
  • 6-7 szál sárgarépa
  • 500 g gomba
  • 1 nagy fej vöröshagyma
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • 500 ml sűrű 100% paradicsompüré
  • só, bors
  • fűszermix, oregánó, chili 

 

Én száraz babot használok, nem rajongok a konzerv dolgokért, a sok tartósítószer meg adalékanyag miatt, meg effektíve a friss dolgokat kedvelem, jelen esetben, viszont több munkám volt így a babbal. Külön-külön be is áztattam őket meleg vízbe éjszakára, hogy puhuljanak, illetve az enzimműködés beinduljon. A vörös babról reggel leöntöttem a vizet, mert olyan anyagok is kiáznak belőle amire a szervezetnek nincs szüksége, a fehér bab apróbb szemű, arról nem kell leönteni a vizet. 

Kis olajon (vagy ha épp zsírmentes/olajmentes diétán vagy akkor vízen párold) pirítsd meg az apróra vágott hagymát üvegesre, majd mehet bele a szétnyomott fokhagyma és a répa. A répát is fel szoktam apró kockára vágni, de jelen esetben negyedeltem, és a negyedeket karikáztam. Ez nálam hangulatfüggő :) Ha már a répa is elkezdett puhulni és az alaplevet szépen besárgította, mehet rá az aprított gomba. Én csiperkével dolgoztam. Pici sót itt már tettem rá, és ha megfonnyadt, akkor felöntöm a paradicsomszósszal és befűszerezem. Cayenne chilit használtam, de nem sokat mert én nem szeretem ha nagyon csípős, egy klasszikus fűszerkeveréket (szárított petrezselyem, hagyma, répa, zeller, paprika) borsot és oregánót. Ezután mehetnek rá a babok, a fehér bab levestül illetve a vörös bab (lé nélkül), majd a kiolvasztott kukorica. Ha épp sietsz vagy te a konzerv dolgokat használod, szíved joga, gyorsabb is, mert nem kell áztatással  bajlódnod, és hamarabb megfő, ám én nem szeretem. Addig főzd míg a bab kellemesen megpuhul. Ha túl sűrűnek találod pici vízzel vagy paradicsomlével higíthatsz rajta, ha meg túl híg, sűrítheted paradicsompürével, rántással, liszttel vagy csak forralod még, és elfő a felesleges víz. Kóstolgasd, és fűszerezd még ízlésed szerint ha szükségét érzed.

Én gombára cseréltem le a klasszikus receptben szereplő húst, mert imádom a gombát, de ha te nem rajongsz érte, csak hagyd el bátran, anélkül is finom lesz.

Lucernacsírával tálaltam, mert 1. nagyon rákaptam a csíráztatásra 2. csudi egészséges, tele van vassal 3. Finom 4. Szerintem jól néz ki :)

53743374_2274144969312042_8538288722662129664_n.jpg

 

Jó főzőcskézést!

A bejegyzés trackback címe:

https://miteszikegyunikornis.blog.hu/api/trackback/id/tr2914691608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gombakomba 2019.03.17. 16:49:34

Probaltad mar kakaoporral? En par eve talalkoztam ilyen recepttel, azota mindig rakok bele. A receptedben szereplo mennyisegbe jo evokanalnyi kakaopor a vegen, es aztan meg egyszer atrottyantva.

Sobo 2019.03.17. 17:54:13

Mi újabban Fanta-val öntjük fel. Hihetetlen fincsi édeskés narancsos íze lesz. Ajánlom bátran mindenkinek.

commando 2019.03.17. 18:02:18

@gombakomba: Valóban egy kevés kakaópor nagyot lendít rajta. Jómagam akár hússal, akár hús nélkül készítem alapfűszernek római köményt használok. Sőt akkor az igazi, ha a római köményt egy kevés korianderrel összedarálom. Egy négy személyre készített chili con carne adagba kávéskanálnyi római kömény és koriander (fele-fele) összedarálva és kb. ugyanennyi kakaópor. Persze, biztos, hogy máshogy is lehet fűszerezni és úgy is finom. A csilis bab előnye, hogy százféle módon fűszerezhető. És persze egy cseppnyi csípős paprika is kell, hogy kerüljön bele. Mindenki saját ízlése szerint!

Egyszarvú07 2019.03.17. 20:01:57

@gombakomba: Kakaópor? Még csak nem is hallottam ilyen verzióról, de rendkívül érdekes lehet. Hm... Ki fogom próbálni, köszönöm a tippet :)

Egyszarvú07 2019.03.17. 20:02:54

@Sobo: Hmm Fanta, ez is érdekesen hangzik :)

Egyszarvú07 2019.03.17. 20:04:12

@commando: Úúú a római köményt nagyon szeretem én is, sok mindenbe teszek. A másik nagy kedvencem a kurkuma.

Waka · http://blogkocsma.blog.hu/ 2019.03.17. 20:33:12

Azt nem értem, hogyan lett a csilis babból Chili con carne? Nem lapoztál véletlenül kettőt a szakácskönyvben?

Egyszarvú07 2019.03.17. 20:55:25

@Waka: Úgy lett, hogy a kettő technikailag ugyanaz. Kicsit utánaolvastam, és bár az eredete vitatott mexikói-amerikai berkekben és vannak olyan verziók a chili con carne receptekben amik nem tartalmaznak babot, de a fellelhető receptek 99%-ában kimerítik egymást mert mindkettő egy elkészítési módjában azonos hagymás-babos-paradicsomos-húsos egytálétel.

Void Bunkoid 2019.03.18. 08:05:30

@Egyszarvú07: azért, mert a "chili con carne" magyarra fordítva azt jelenti, hogy "csilis hús" :) az eredeti chili con carne technikailag nem más, mint egy b*szott csípős....pörkölt. NÉMI babbal, vagy egyszerűen anélkül.

Amit te csináltál, az egy "chili sin carne", de mégcsak a csili sem kifejezetten hangsúlyos.

Ez egy kukoricás szárazbabfőzelék.

Attilajukkaja 2019.03.18. 11:15:44

@Egyszarvú07:
"Kakaópor? Még csak nem is hallottam ilyen verzióról, de rendkívül érdekes lehet."
Mexikóban gyakran használják a 100%-os csokoládét (kakaót) húsos ételekhez is. Keveset kell az ételhez adni, mert magában keserű. Nálunk a csokit, a fahéjat általában édes ízekkel asszociálják, pedig erős és nagyon finom fűszerek, ha nem adsz hozzá cukrot. :o)

Ráérek 2019.03.18. 12:31:39

@Attilajukkaja: Én mindig csokit dobok bele, a 70-80%-os feketecsoki tökéletesen megfelel. Tényleg fantasztikus ízt ad, egyáltalán nem érződik ki belőle.

Attilajukkaja 2019.03.18. 17:06:59

@Ráérek:
Igen, a 80% abszolút megfelel. :o)
Én amúgy a belgáknál is találkoztam azzal, hogy a sörös marharagujukba a végén sötét belga csokit dobnak ízesítőnek. A lényeg, hogy elég magas legyen a kakaótartalom.

Egyszarvú07 2019.03.18. 17:52:22

@Attilajukkaja: Igen, pont a minap beszélgettem valakivel erről, és ő is mondta, hogy az indiaiak pl. sok sós ételbe tesznek fahéjat, amire mi nem is gondolnánk. Nálunk a fahéj szerepe kimerül pár péksüteményben meg desszertben, pedig jóval sokoldalúbb fűszer :)

Attilajukkaja 2019.03.18. 18:09:04

@Egyszarvú07:
Örülök a válaszodnak, mert látom, hogy mennyire nyitott vagy az újra. :o)
Nem csak az indiaiak, hanem az összes távol- és középkeletiek, dél-amerikaiak is imádják ezeket a fűszereket. Mi még nem szoktunk hozzá ezekhez az ízekhez, de lassacskán megbarátkozunk a csillagánizzsal főzött vietnámi marhahúslevessel, a mentával és római köménnyel készült hummuszokkal, a curry ízével és a többivel.
Nem kell szeretni a "migráncsokat", de a globalizáció hatását nem lehet kiküszöbölni. A fűszerek és a főzési módok így is, úgy is beszivárognak hozzánk.
Akár a chili con carne receptje is tette, amit te adaptáltál. :o)

Egyszarvú07 2019.03.18. 18:26:22

@Attilajukkaja: Köszönöm, én nagyon nyitott vagyok az új dolgokra, fűszerekre, alapanyagokra, technikákra :) Folyamatosan bővítem a fűszertáramat is, néhány éve pl. a kardamomra akadtam rá, ami rabul ejtett, ma már nem is csinálnék almás pitét nélküle :)

Attilajukkaja 2019.03.18. 19:10:52

@Egyszarvú07:
Örülök a lelkesedésednek, mert magam is híve vagyok a sokszínűségnek.
Az én fűszerkamrám már sajnos csordultig van, ... de még kiigazodom benne valahogy.
A lényeg, hogy egyszer próbáld ki ezt a csokoládés/kakaóporos verziót is, ... de ne 8 személyre. :o)

Off.
Nagyon fiatalon, kb. 30 éve döntöttem úgy, hogy nem eszem többé húst. Azóta egy egészen új világ nyílt meg előttem, főleg a fűszerek használata szempontjából. Nem vagyok vegetáriánus, mert eszem halat, de az étrendem lényegét főleg a a növényi alapú ételek adják. Senkit nem beszélnék rá, hogy kövesse a példámat, de enélkül nehéz rávenni az embereket, hogy eltérjenek a szokásos fűszerezési vagy főzési technikájuktól. Nem a húsevés a lényeg, hanem az, hogy nyitott légy az új ízekre, technikákra, alapanyagokra. Hússal vagy anélkül.
Benned látom az érdeklődést. És ez tetszik.
süti beállítások módosítása