Mit eszik egy unikornis?

Mit eszik egy unikornis?

Omlós meggyes lepény gluténmentesen

2019. március 18. - Egyszarvú07

Nekem semmi bajom a gluténnal, nem is szoktam direkt gluténmentesen sütni, csak amikor tudom, hogy olyan szeretteim jönnek vendégségbe, akik így étkeznek, illetve ha vendégségbe viszek valakinek. Bár gyakran használok a sima búza finomliszt helyett mást, de nem a gluténmentesség miatt, hanem szeretem a teljes kiőrlésű zablisztet például, a gesztenyelisztet, magliszteket vagy a teljes kiőrlésű tönkölylisztet, mert egészségesebb, mint a sima liszt, meg a belőlük készített tészta/sütemény is teltebb, laktatóbb, ízesebb.

Az omlós meggyes lepény mindig is a kedvenceim közé tartozott, de az alapreceptemben, amit sokszor sütöttem az elmúlt években, nagyon sok tojás volt, úgyhogy át kellett variálnom, valamint az ízekkel is kicsit eljátszottam.

Egy szép nagy tepsinyi mennyiséget sütöttem, egy nap alatt elfogyott, úgyhogy azt hiszem senkit nem zavart, hogy tejmentes, tojásmentes, gluténmentes, pedig mint utóbb kiderült senki nem szenved semmilyen ételintoleranciában, aki kóstolta, csak hát vendégségbe is vittem belőle egy kicsit, olyannak, akinek nem vagyok tisztában az étkezési szokásaival, meg hát nagyböjt van, és nem akartam, hogy csak azért ne egyen belőle, mert nem szabad (régebben a nagyböjt alatt a keresztények nem csak a húsevéstől tartózkodtak, hanem a tojás és tejtermékektől is, semmit nem vettek magukhoz, ami állati eredetű).

Hozzávalók:   (Egy kb. 30x40 cm-es tepsihez)

  • 3 bögre teljes kiőrlésű zabliszt 
  • 1 bögre nádcukor
  • egy csomag sütőpor
  • egy csipet só
  • 2 bögre vaníliás szójatej
  • 2 evőkanál almaecet
  • fél bögre almacukor
  • fél bögre kókuszolaj
  • 1 teáskanálnyi vaníliakivonat
  • 2 citrom reszelt héja
  • 1 csapott evőkanálnyi útifűmaghéj
  • 1 üveg házi meggybefőtt

 

A zabliszt helyett nyugodtan használj kedvedre való lisztet. Annyit megemlítenék, hogy  - mert a zab gluténmentessége néhol vitatott - a zab gluténmentes önmagában, de sokszor olyan helyen dolgozzák fel, ahol a búzát, illetve olyan helyen tárolják, ahol búzát, emiatt keresztszennyeződésnek van kitéve. A termék csomagolásán ez mindig fel van tüntetve, vagy az, hogy glutént feldolgozó üzemben készült, vagy, hogy gluténmentes vagy ökogazdálkodásból származó, stb. Hacsak nincs nagyon súlyos cöliákiád vagy allergiád, semmi bajod nem lesz attól a zabtól sem, ami ki van téve a keresztszennyeződésnek.

A nádcukor helyett használhatsz bármilyen más cukrot vagy édesítőszert, ha teljesen cukormentesre akarod az eritritet javaslom, mert az 0 kalóriás, ha "csak" cukorbetegnek viszed vagy vigyázol a vonalaidra, a nyírfacukor teljesen megfelel, vagy ha pont letojod a kalóriát és bármit ehetsz, a finomított kristálycukrot szórd bele nyugodtan. Én a nádcukrot szeretem süteményekbe, mert kicsit teltebb, aromásabb, ezt egészítem ki almacukorral, mert az meg természetes és nagyon finom. Ha csak egyféle cukrot, édesítőt használsz 2-3 bögrényi azért kéne bele, én azt javaslom, hogy kutyuld össze a nyers tésztát 2 bögrényi édesítővel és kóstold meg. Ha elég édes, oké, ha nem akkor tegyél még hozzá.

A vaníliás szójatej lecserélhető természetesen bármilyen tejre. Az almaecetet azért teszem bele, mert kicsit puhábbá teszi a tésztát. A kókuszolaj helyett nyugodtan használj sima napraforgóolajat vagy margarint. Az útifűmaghéj egy érdekes dolog, ha meleg vízben feloldod, egy kocsonyaszerű anyagot képez. Ez azért jó, mert pl. ha sima piskótát sütsz, nagy segítség ám tojás helyett, de más tésztáknak is lehet a kötőanyaga. Egy evőkanálnyit egy pohár vízben oldj fel, picit keverd át, és hagyd állni míg összekevered a többi hozzávalót, addigra be is kocsonyásodik, és mehet bele ez is a nyers tésztába. Ha nincs útifűmaghéjad semmi gond, hagyd ki, én azért tettem bele, mert omlósabb tőle a tészta, de nélküle is készítettem már, az is finom volt.

10 perc alatt össze lehet dobni a tésztát, semmi extra, én először a száraz anyagokat összekevertem, aztán jöhet bele a folyadék, és a legvégén az "útifűmaghéjzselé". Robotgéppel dolgozd alaposan össze, hogy egynemű masszát kapj.

 Egy üveg házi meggybefőttet használtam, nyugodtan cseréld le boltira ha nem lapul a spájzban házi, csak csepegtesd le róla a levet, és ha már összeállítottad a tésztát, a felét tedd bele, lapátold a tepsibe, a meggy másik felét pedig hempergesd meg porcukorban és dobáld a tészta tetejére (így nem fog lesüllyedni az aljára). A tepsit én kikentem olajjal nagyon vékonyan és megszórtam egy kis zabliszttel mielőtt beleöntöttem a nyers tésztát. 180 fokra előmelegített légkeveréses sütőbe toltam egy órára, 30 perc után visszavettem 160 fokra a hőmérsékletet. Tudom, ez soknak tűnik, a tojásos verziók hamarabb is sülnek, nyugodtan ellenőrizgesd tapintással, szurkálással. Így nézett ki, amikor kivettem:

54132951_2102262856555937_4308196615610433536_n.jpg

 

Porcukorral nyugodtan szórjátok meg ha kihűlt, én is tettem rá egy picit mikor tálaltam:

 

54524438_332221650973171_3145333958225428480_n.jpg

 

Könnyű recept, az összeállítása is gyors, ha meg már a sütőben van közben tudsz mást is csinálni, csak néha azért nézz rá, hogy kész van-e. Sütésre fel! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://miteszikegyunikornis.blog.hu/api/trackback/id/tr6214699194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása